Direktlänk till inlägg 29 februari 2012

The Simpsons budskap

Av Calis Calis - 29 februari 2012 22:31

   Jag har tittat på Simpons ända sedan jag var liten, och jag har precis som flera miljoner andra människor i världen växt upp med serien. Även om man har sett alla avsnitt så tittar man fortfarande på de gamla som man sett på tv, och även om man har sett de mer än tjugo gånger och vet vad som kommer hända på ett avsnitt så fortsätter man att sända serien på tv. Har ni undrat någon gång varför serien fortsätter att sändas på tv och är nominerad till världens bästa serie som någonsin gjorts, och varför den är känd över hela världen? Har ni undrat vad för slags budskap serien ger ut till alla tittare, och sedan 1990 då den fick sin första premiär har den sänds ut på tv ända tills nu. Och jag var inte ens född då den fick premiär, och ändå är den kändare nu än någonsin. Och varför har den vunnit 33 st emmys award, samt 10 st grammys?

Jag har tänkt på vilken slags budskap som serien vill ge ut, men aldrig filosoferat djupt om ämnet. För några dagar sedan när jag var med några vänner och skulle åka iväg med de till Talinn- Estlands huvudstad. Jag befann mig på fartyget och jag bestämde mig för att vila en stund i hytten, istället pratar jag med en vän som vi kan kalla för Tias. Vi diksuterade om serien och det var först då som jag verkligen förstod innebörden av seriens budskap med alla karaktärer som fanns, alla detaljer och händelser samt saker de säger. Hela pusselbiten blev hel och tanken slog mig. Jag blev förvånad och kunde inte hålla tyst, istället berättade jag allt det som fanns i mitt huvud för min vän. * Tror dock han blev kanske en smula uttråkad av mitt babblande..^^* Så jag tänkte att jag kunde skriva ett inlägg om serien, i med att många tittar på det och missar de viktiga detaljerna och själva budskapen. Jag kan ha fel om vissa saker och ni som läser det här kanske vet mer om det än mig, isåfall kommentera och skriv vad ni själva tror.

The simpsons kritiseras samhället och i med att den handlar om en familj som befinner sig i en stad och en annan samhälle så skiljer sig seriens samhälle och familj inte mycket än vår egen verklighet. Så därför kan många skratta när vissa händelser inträffar, dels känner man igen sig själv eller personer som råkat ut för samma eller liknande händelser. Man blir påmind om saker och man kan relatera serien till ens egen samhälle och verklighet. De har gjort en massa avsnitt om kommunister, demokrater, länder med monarki och speciellt i de nya avsnitten så finns Nord korea med. Där kritiserar de landets ledare starkt! De har även gjort avsnitt om fattiga barn och rika, och vissa påverkas starkt av det.




Vad vill serien säga?

Varför kritiserar de samhället så mycket? Är det kanske för att de vill reta upp folk? Eller för att de vill väcka uppmärksamhet på bristerna i samhället så att det kan förbättras? Kan det vara så att de bara gör det för att det är roligt?

Jag tror att Matt Groening ville göra en rolig serie, men jag tror inte att det är den enda anledningen till att det är så pass ironiskt mot samhället.

Utan det ligger förmodligen en tanke bakom det hela. "Jag kan knappt fatta att vi retat upp folk så här länge" , sa Matt Groening efter att The Simpsons passerat "Flintstones" (en känd amerikansk animerad serie som riktar sig till barn) rekord om längst gående animerade serie. Detta tyder på att han är väl medveten om den kritik hans serie utsöndrar och att han har ett motiv med detta. Dock tror jag inte att han gör det bara för att reta upp folk utan jag anser att han vill väcka uppmärksamhet mot samhället och till sin serie. Att på detta ironiska vis reta upp folk är ett mycket smart sätt att få uppmärksamhet. Några förbättringar av samhället har han nog inte tänkt sig. Dock så har George Bush (USA:s före detta president), använt Simpsons som ett exempel på att det amerikanska familjen inte är var den har varit; "Americans should try to be more like The Waltons and less like The Simpsons" ("The Waltons" är en annan amerikansk TV-serie). The Simpsons har lyckats med att få uppmärksamhet mot samhället och till serien. Dessutom så har de flesta av karaktärerna i serien någonting gott inom sig som inte alltför sällan brukar träda fram.

Vad Matt Groening och de andra bakom The Simpsons vill säga med serien är att samhället är inte perfekt, men det viktiga är att vi bryr oss om varandra och har kul, en form av sensmoral alltså.

   Varför är serien animerad?

En annan fördel är att tiden inte behöver gå vidare i serien fastän den gör det i verkliga livet. Hade The Simpsons bestått av riktiga skådespelare så skulle Bart vara över 20 nu, men i och med att man animerar så kan de stanna i samma ålder alla år. En annan fördel som rör skådespelare är att vem som helst egentligen kan vara med i serien. När president Bush hade uttalat sig negativt mot serien så svarade The Simpsons tillbaka med att låta honom flytta in som granne till familjen Simpson. Sedan drev de med honom i hela avsnittet och han fick tillbaka för gammal ost ("Two Bad Neighbors"). Detta hade aldrig gått att genomföra i en icke animerad serie.

Med alla dessa äventyr som familjen Simpson ger sig ut på skulle även kosta en oerhörd mängd om de var tvungna att göra specialeffekter till en icke animerad serie. I till exempel ett avsnitt, "Bart vs. Australia", så är de först i Springfield, sedan filmas Sydpolen, en lava flod som smälter sönder ett samhälle, Australien översvämmas av grodor, till och med Adolf Hitler dyker upp som pensionär i Sydamerika någonstans.

Om nu The Simpsons hade varit en icke animerad serie, så kan vi ställa oss frågan; hade den tolererats då? Den har fått kritik av presidenten men den har fortfarande fått fortsätta. Detta kan vara för att man oftast inte tar lika allvarligt på animerade serier. Det finns heller inga skådespelare som kan ställas till svars på samma sätt som om serien hade varit icke animerad.


Marge: Är ju mamman och en av huvudpersonerna i serien. Hon försöker vara en bra mamma och uppfostra sina barn på ett bra sätt. Hon skäller ut Bart för dåliga saker han gör, och muntrar upp sina barn även sin make- Homer. Till att göra bra saker ifrån sig eller finnas för de när de behöver prata ut eller hjälp med något. Hon tar hand om hushållet och är en person som försöker hålla ihop familjen. Många kvinnor känner säkert igen sig i hennes roll och kan därför relatera hennes verklighet till sin egen verklighet, även med när barnen blir jobbiga och hon får ett utbrott.



Lisa: Många unga tjejer i skolan kan relatera henne till sig själva, hon pluggar mycket för en bra framtid och ett bra yrke som hon trivs med. Hon är vegetarian och kämpar för miljön. Hon är inte skolans populäraste person, utan däremot mer utanför när det gäller grupper. Hon har ont om vänner och engagerar sig hellre i musik eller sina studier. Många kan relatera hennes verklighet till sin egen, kanske för att de pluggar mycket och lägger ned hellre tid på studierna än sportar och göra andra fysiska aktiviteter. Därför kan folk kalla en för '' plugghäst eller nörd''. Man behöver inte ha alla hennes egenskaper för att man ska känna igen sig själv i henne. Dels blir hon ju retad ibland för att ingen vill känna att någon annan är smartare än de, för de verkar det som de känner sig trögare även om de själva är smarta. Som exempel har jag en vän som är mycket smart, och ibland kan jag känna mig lite utanför för hon använder en massa ord som jag aldrig hört talas om, och det känns som att hon inte behöver engagera sig så mycket åt att filosofera för att komma på bra anledningar och annat. Jag känner att jag måste tänka mycket för att hänga med henne och därför känner jag mig lite utanför och även... mindre intelligentare än henne, men det betyder inte att jag inte är smart för det. Det finns alltid andra som är smartare än en. Och jag har inget emot det även om man känner sig lite utanför ibland.



Bart: Precis som många ungar är han busig och gillar att hitta på en massa busiga saker. Han är inte den smartaste i serien men inte heller den dummaste. Han vet när han gör fel och lägger ned tid för att tänka på vad för fel han gjort för att gottgöra personen han sårat. Som exempel i ett avsnitt där Marge låter honom vara självständig till fullo. Och Bart blir sårad för att han känner att hans mamma inte bryr sig om honom, för att hon inte väcker honom på morgonen, fixar inte hans marshmellows till frukostbordet med hans chokladdryck. Hans pappa misshandlar honom genom att strypa honom. Det visar att många föräldrar misshandlar sina barn och att det är fel, men det visas inte så seriöst förutom på vissa avsnitt där Bart tycker att Ned Flanders är en bra förebild. Han finns där för Bart och använder inte våld. Vilket förändras Bart positivt och han blir mer kärleksfull. Men till slut tar han efter sin pappa ändå och tycker att det är tråkigt hos Flanders. Man tar efter sina föräldrar på ett eller annat sätt, även om man inte är som de till prick.


Homer: En pappa som är alholist men som förnekar till att han är det, och han orkar inte heller sporta. Ändå är han en bra person som kan vara omtänksam och rolig. Visar att alkoholister och folk som lider av fetma är schysta och är roliga. De är precis som oss andra människor, och därför ska man inte döma de som negativa och dåliga personer. Och att man inte ska kalla någon för ''tjockis'' för att en dag kan man själv bli det. Homer har i vissa avsnitt försökt att banta och han lyckades bra till en början. Att han dricker är för att han kan slappna av med sina vänner och så vill man få ut budskapet om hur alkohol kan påverka ens liv och samhället, speciellt de som står en nära.



Moe: En bartender som inte är så vacker, och ingen kvinna tycker att han är attraktiv. Men ändå har han en personlighet som är bättre än mångas. Jag tror att det kan betyda att man ska helst se personligheten än utseendet. För det är inte utseendet som gör dig lycklig, utan själva personens personlighet, eller hur? Men han är osäker och hatar sitt liv. Han har inte lyckats jätte bra med livet och firar julen ensam. Han har aldrig fått tillbringa en tid med en tjej därför kan han vara på ibland och osäker är han. Precis som killar som inte har mycket erfarenhet om att vara med tjejer och veta vad de tycker om. Och att ha otur i kärleken precis som honom, därför kan man relatera vissa delar av hans verklighet till sin egen.



Listan fortsätter hur långt ned som helst om karaktärernas verklighet som man kan relatera till samhället och sig själv, eller andra personer man känner och även människor som finns här i samhället. Hela serien och karaktärerna har en viss mening som alla kan relatera till verkligheten och samhället. Men man tänker inte på det i med det är animerat. Och folk tar inte det så allvart, men egentligen nu när jag tänkt efter noga så förstår jag varför serien är så bra och varför den är så populär i världen.

Jag vet att det kan kännas töntigt eller onödigt om att ha läst det här, men egentligen är det inte tycker jag.







 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Calis Calis - 12 mars 2012 21:03

     Just nu är det huller om buller i mitt huvud. Jag har så mycket att tänka på och så mycket jag vill skriva, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Jag har ingen aning om hur jag ska börja och vart jag ska börja på. Så jag skriver ned m...

Av Calis Calis - 8 mars 2012 21:00

  Respekt, kärlek och tillit är nyckeln till ett framgångsrikt förhållande!!  Att respektera varandras gränser och respektera varandra som personer!      För ett tag sedan slog tanken mig av någon konstig anledning om dagens förhållan...

Av Calis Calis - 2 mars 2012 21:04

      Nu har man hört rätt mycket om de här två länderna, Iran hotar Israel, och Israel gör något åt saken och båda två förbereder sig för ett krig. Om det nu skulle bli ett krig dvs. Iran höjer priset på oljan och västvärlden får betala mer f...

Av Calis Calis - 6 februari 2012 15:20

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5Mm9EX3JJo4#! ...

Presentation

Tja! Jag är den sjuttonåriga Calis, jag delar jätte gärna med mig av det som händer i mitt liv, det som händer omkring mig och allt annat intressant som händer i ens vardag! :P Huh.. Vem har sagt att det alltid är lätt att skriva ändå om man älskar att sk

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards