Direktlänk till inlägg 2 mars 2012

Ett kärnvapen krig på gång, eller bara tjafs? Iran Vs ISrael

Av Calis Calis - 2 mars 2012 21:04

 



Nu har man hört rätt mycket om de här två länderna, Iran hotar Israel, och Israel gör något åt saken och båda två förbereder sig för ett krig. Om det nu skulle bli ett krig dvs. Iran höjer priset på oljan och västvärlden får betala mer för att köpa in oljan, och invånarna får betala mer för bensin osv..

Persiska viken. USA skickar ett hangarfartyg till hormuzsundet trots upprepade militära hotelser från Iran. Risken för militär konfrontation är överhängande. Det var för ca tre månader sedan som ryktena började gå om att USA tillsammans med Israel planerade ett anfall mot Iran. Detta med anledning av Irans kärnvapenprogram som anses kunna vara ett hot för Israel. Sedan dess har man kunnat se en massiv amerikansk mobilisering av trupper i Israel.

Konflikten har allt mer handlat om det strategiskt viktiga hormuzsundet som sammanbinder persiska viken med omanviken. Det är genom detta sund som 20% av världens oljeexport går.

Iran har tidigare hotat att genomföra en blockad av det viktiga hormuzsundet om EU skulle komma att införa sanktioner mot landet. USA och Israel svarade på detta genom att hota med att bryta en eventuell blockad av sundet. Iran var inte sen att svara på sådana hotelser och menade att bara blotta närvaron av amerikanska fartyg i sundet skulle ses som en provokation.

Israel befinner sig ensam omringad av en massa arabstater och därför är risken att Israel kommer skadas allvarligt om ett krig skulle brytas ut. Men kommer andra arabstater verkligen hjälpa Iran, pga det är shia och sunni vi snackar om nu, eller kommer de skaka hand för första gången och försöka neutraulisera landet, och förklara kriget som ett '' heligt '' krig?

 Israel har de senaste vapen utrustningen och allt är high-tech, och kärnvapen 200-300 gånger starkare än de som använder mot Hiroshima. Landets soldater tränas i tre strika och hårda år. Deras elitsoldater är en världens bästa, om inte de bästa. Och själva militären likaså. I liknande förberedelser har Israel fått använda Jordaniens luftrum för sina militära flygplan för övningar om det skulle bli ett krig. Så kan man ta kriget med flygplanerna utanför Israel, och försöka skydda landet på det sättet. Israel har också en av världens starkaste och bästa vapen, även stridsplaner så som F-22A Raptor. Som är nog världens bästa stridsplan som inte syns på radar och är 2-3 m inte 4 gånger snabbare än ljudets hastighet. Sådana planer används i attacker eller för att neutraulisera ett mål snabbt och enkelt.



Allt det här är en stor nackdel för Iran. Iran har säkert och en bra och discplinerad militär, som kan slå ut en hel del Israeliska soldater eller baser. Men kriget skulle de nog förlora utan tvekan. De har inte samma resurser som deras motståndare har, men som skrivet tidigare så skulle Israel skadas hårt. Vare sig Iran får hjälp av de andra arabstaterna eller ej så kommer båda staterna att skadas, den ena mer än den andra bara. Varför de andra arabstaterna skulle vilja Iran är självklart för att de har en gemensam hat emot judarna. De tycker att de har tagit åt sig ett land som inte tillhör de och de har tagit ifrån Palestenierna orättvisst, det är deras land och judarna har inget att göra där. Vissa konspirationer säger även att judarna ville bosätta sig på just det området efter flera tusen år pga att de skulle vara öron och ögon åt västländerna, för att hålla koll på de arabiskastaterna dvs muslimerna också.

Ett annat rykte som sprider sig i nätet säger att amerikanerna har förflyttat trupper till Israel som förberedelse om det skulle bli ett krig. Och att de västerländska medierna inte säger något om det för att det är hemligt stämplat och för att världen inte ska få veta om det. Och att Usa och Israel är allierade sedan 50- talet.

De har ingen pakt där det står att de är allierade men de hjälper varandra visst, och Israel lät franska ingenjörer bygga ett kärnvapenanläggning hemligt och sa ingenting till amerikanerna pga de trodde att Usa skulle vara emot det. Så allierade på det sättet tror jag inte de är på, och detta hände på 50-70 talet något år mellan de talen. Vilket årtal exakt minns jag inte, men man kan säkert ta reda på det på google.


En konspirations bild, till er foljiehattar!

 


Jag tror inte att det blir ett krig pga Usa betalar ca 50% av Israels avgifter och just nu är det inte Usas bästa dagar när det gäller ekonomin. Usa misslyckade i Irak, och kriget kostade ca 700 miljarder dollar, det är som att varje invånare i Usa måste betala en miljon dollar i månaden för att de ska kunna betala tillbaka det de lånat. Och jag tror att efter kriget har det kommit fler kostnader därför kostar det säkert mer än 700 miljarder dollar om man skulle räkna med de sista åren. Sedan är de i Afghanistan och nu ska dra sig ur landet 2014, och de har redan dragit sig ut ur Irak. Usa skulle knäckas ytterligare när det gäller ekonomin, och landet skulle kunna få riktigt stora problem när det gäller ekonomin. Därför tror jag att det inte kommer bli krig. Men blir det krig och Israel inte får hjälp av Usa på något sätt, så tror jag att Israel kommer vinna kriget ändå, men de kommer få det tufft. Och kärnvapen kommeranvändas som i '' the last defence.''

 

I en uppvisning förra året visade Iran även några frivilliga personer som skulle bli martyrer. De skulle spränga sig själva '' i guds namn och för landet'' för att skada och döda judarna.



Självklart vill jag helst att det ska vara fred och att alla ska leva med varandra och respektera samt acceptera människor med olika bakgrunder gällande religion, kultur osv.. Och det är synd att oskyldiga liv ska sättas på spel och se hemskheter bara för några politiker tjafsar och vill bevisa att ens land är starkare och bättre än den andres. Men det är också det att mellanöstern är trött på att Usa ska ''leka'' storebror åt världen. Och orättvissan de ser mellan judarna och palestinier. Vi alla vet att judarna har det bättre, och att det dör fler palestinier än judar, och på många sätt tycker man mer synd om araberna som bor där än judarna. Men ett krig som ska utbryta och som kärnvapen kommer komma i använding är dåligt. Skulle alla arabstater hjälpa Iran, så kommer Israel ha som mål att skicka ett kärnvapen minst till alla de huvudstädernas länder som kommer försöka invadera landet och hjälpa Iran med det. Men så klart kommer det användas som i sista försvar, där man inte vill förlora utan är tvunget att använda det för att behålla landet så som det är och inte att Israel kommer suddas bort från kartan, eller att landet kommer bli plattat med marken. Hela asien kommer påverkas negativt av det här, hela jordklotet och så många århundrades sjukdomar och barn som kommer att födas, kommer födas med sjukdomar eller något gick fel medan barnet höll på att bli till ett barn i sin mammas mage. HEMSKT USSCHH!! FRED 4 EVER!! Men tyvärr sitter det i människans natur att strida, kriga och döda även att skada.

  En F-22A Raptor, världens bästa stridsplan!


Vad tror ni själva om ämnet, tror ni att det kommer bli krig, eller att det bara kommer bli tjafs mellan de?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Calis Calis - 12 mars 2012 21:03

     Just nu är det huller om buller i mitt huvud. Jag har så mycket att tänka på och så mycket jag vill skriva, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Jag har ingen aning om hur jag ska börja och vart jag ska börja på. Så jag skriver ned m...

Av Calis Calis - 8 mars 2012 21:00

  Respekt, kärlek och tillit är nyckeln till ett framgångsrikt förhållande!!  Att respektera varandras gränser och respektera varandra som personer!      För ett tag sedan slog tanken mig av någon konstig anledning om dagens förhållan...

Av Calis Calis - 29 februari 2012 22:31

   Jag har tittat på Simpons ända sedan jag var liten, och jag har precis som flera miljoner andra människor i världen växt upp med serien. Även om man har sett alla avsnitt så tittar man fortfarande på de gamla som man sett på tv, och även om man ha...

Av Calis Calis - 6 februari 2012 15:20

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5Mm9EX3JJo4#! ...

Presentation

Tja! Jag är den sjuttonåriga Calis, jag delar jätte gärna med mig av det som händer i mitt liv, det som händer omkring mig och allt annat intressant som händer i ens vardag! :P Huh.. Vem har sagt att det alltid är lätt att skriva ändå om man älskar att sk

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards